Mai multă siguranță și sustenabilitate în aeroporturi – Valtra și Nokian se alătură proiectului de îndepărtare a zăpezii
Valtra și Nokian au încheiat un parteneriat cu alte trei companii finlandeze în martie 2019, pentru a încerca proiectul concept “Runway Snowbot” pentru cel mai nordic aeroport din Uniunea Europeană. Două motoare Valtra T254 Versu echipate cu anvelope Nokian Hakkapeliitta TRI și dotate cu o suflantă profesională, lată de 4,5 m, au curățat automat pista de pe aeroportul Ivalo din Laponia, Finlanda.
Context
Iernile în Finlanda pot fi foarte lungi, cu multe regiuni acoperite permanent de zăpadă chiar și 150-200 de zile pe an.
“În calitate de operator comercial aeroport, consider că trebuie să creăm condiții de vară pe pistele aeriene finlandeze, chiar și în mijlocul iernii. Pentru a face față acestei provocări, căutăm în mod constant noi soluții care să sprijine modul în care facem față zăpezii.”, spune Henri Hansson, Director Tehnic al Finavia, organizația responsabilă pentru întreținerea majorității aeroporturilor finlandeze.
Acesta este modul în care ideea proiectului “Runway Snowbot” a luat naștere, la inițiativa unui grup de experți finlandezi, fiecare dintre aceștia fiind un specialist în domeniul său propriu și fiecare având o înțelegere profundă a condițiilor climatice nordice: Valtra, Nokian Tires, producătorul de suflante pentru aeroporturi Vammas (Fortbrand), cea mai durabilă companie energetică (Neste) și Finavia.
Parcursul spre întreținerea durabilă a pistelor de aterizare
“Runway Snowbot este un proiect concept, care îmbină know-how-ul celor cinci companii finlandeze și care demonstrează faptul că pistele de aeroport pot fi curățate într-un mod nou – mai sigur, mai durabil, mai economic și mai confortabil.”, spune Matti Tiitinen, Senior Brand Business Manager, Valtra Scandinavia, Marea Baltică și Europa de Vest și Centrală.
Compania Valtra, specializată în industria tractoarelor, lucrează de câțiva ani pe tractoare auto-ghidate. Valtra împreună cu Nokian Tyres au stabilit recordul de viteză pentru îndepărtarea zăpezii în anul 2018, cu un autovehicul T254 Versu echipat cu anvelope Nokian Hakkapeliitta TRI.
Pentru implementarea proiectului “Snowbot Runway Snowbot”, Valtra SmartTouch a contribuit cu auto-ghidarea cu precizie la nivel de centimetru, iar Isobus a furnizat tehnologia necesară pentru curățarea controlată a rutelor predefinite.
Cu anvelopele Nokian Hakkapeliitta TRI, primele anvelope de iarnă pentru tractoare din lume, proiectul autonom de curățare a zăpezii a obținut aderența și precizia necesare pentru o funcționare sigură a tractorului fără șofer – fiind, de asemenea, blând la contactul cu asfaltul.
“Fără șoferul care efectuează corecții instinctive pentru direcție și accelerație, anvelopele trebuie să ofere manevrabilitate foarte previzibilă.”, spune Toni Silfverberg, șef de vânzări și marketing, Nokian Heavy Tires Ltd.
“Mai mult decât atât, operațiunea fără știfturi, rezistența scăzută la rulare a anvelopelor Nokian Hakkapeliitta TRI și procesul nostru de producție durabilă, toate contribuie la economia globală și la durabilitate.”, completează Toni Silfverberg.
Atât suflantele Valtra, cât și suflantele Vammas au fost alimentate cu carburant Neste MY Renewable Diesel, care reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu aproximativ 90% față de motorina fosilă.
Rezultate
Testele efectuate în timpul iernii 2018-2019 s-au dovedit a fi de succes pentru toate părțile participante. Deși proiectul nu este încă pregătit pentru implementarea comercială, acesta deschide calea pentru un nou mod de gândire.
“Tractoarele reprezintă o alternativă interesantă pentru pistele aeriene prevăzute cu o lățime de lucru de 4,5 metri. Tractoarele sunt considerabil mai puțin costisitoare decât camioanele și totodată mult mai versatile, deoarece pot fi utilizate și pentru alte sarcini, cum ar fi deszăpezitul sau cositul în timpul verii.”, spune Tero Santamanner, Finavia Machine Equipment Specialist.
“Proiectul Runway Snowbot a fost cel de-al doilea proiect ce vizează funcționarea autonomă și fuziunea neîntreruptă între tractoarele Valtra și anvelopele Nokian.”, au declarat Matti Tiitinen și Toni Silfverberg.
“Viitorul va aduce aplicații din ce în ce mai autonome și suntem pregătiți pentru noile cerințe pe care le aduc.”, completează aceștia.
Mai multe informații
Website-ul proiectului, poze și videoclipuri:
Leave a Reply